Zadkine Fashion Experiment
- Ontwerp: Krill o.r.c.a.
- Concept leeromgeving: Kim Cornelius, Runsink Consultancies, Harmen van de Wal, met Greetje Hoiting, docenten Zadkine Fashion, Bernard Duvnjak
- Ontwerpteam interieur en tafels: Harmen van de Wal, Martin Mertz
- Klant: Zadkine Beauty&Fashion
- Meubelmaker tafels: Bram Spruit
- Fabricage gordijnen groepswerkstation: Tulay
- Fabricage gordijnen persoonlijke werkstations: Carla van Beurden
- Aannemer: Bart Stoffijn
- Projectmanagement relisatie: KWK
- Start ontwerp en ontwikkeling: januari 2020
- Mogelijk gemaakt door: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Krill-o.r.c.a. heeft een roze-grijze leerwerkplaats ontworpen voor mode studenten van Zadkine in fashion hub De Wasserij. Vernoemd naar de beeldhouwer die “de Vernielde Stad”, het monument voor de Rotterdamse verwoesting in de Tweede Wereldoorlog maakte, is Zadkine een MBO die zich richt op het ontwikkelen van vakmanschap onder studenten in Rotterdam. De meubels die Krill-o.r.c.a. samen met het interieur ontwierp zijn daarom zo vorm gegeven dat ze door lokale vaklieden konden worden gemaakt. Met hun inspanning is het project binnen drie maanden vanaf de eerste schets gerealiseerd.
“We wilden af van de standaard, fantasieloze MBO-klaslokalen” zegt Harmen van de Wal, oprichter van Krill-o.r.c.a. “De studenten hebben onderwijs nodig dat hen voorbereidt op een professionele toekomst in een wereld die constant blijft veranderen. Dit betekende voor ons dat hun leeromgeving totaal moest worden heroverwogen.” Het project was ontstaan uit een open oproep van het Stimuleringsfonds die MBO’s opriep om ontwerpkracht in te zetten voor de vernieuwing van de leeromgeving. Dit vroeg van de ontwerpers om niet alleen naar de fysieke, maar ook naar de onderwijskundige leeromgeving te kijken. “Deze vernieuwing was het resultaat van een samenwerking tussen ons, een briljante verandermanager en de visionaire directeur van Zadkine Beauty&Fashion. We moesten allemaal uit onze comfortzone komen.”
De leer-werkruimte is slechts de top van de ijsberg in dit project, vernieuwing is ingebed in het hele onderwijs. Studenten worden begeleid bij het uitvoeren van opdrachten uit de markt, terwijl docenten meer coach dan leraar worden. Beide groepen worden ondersteund door een modeplatform voor professionele interactie op ieder onderwerp dat te maken heeft met mode en duurzaamheid. “Ik ben echt heel blij met deze stap”, aldus Kim Cornelius, directeur van Zadkine Beauty&Fashion. “Hiermee geven we onze modestudenten een eigen plek in een leeromgeving die creativiteit en ondernemerschap ademt. We sluiten hier nauw aan bij de praktijk en dat is wat ons betreft ook de toekomst voor het beroepsonderwijs.” Zowel het traditionele klaslokaal, als de standaard werkruimte zouden niet voldoen aan de nieuwe leeromgeving. Ingebed in De Wasserij, een verzamelgebouw voor kleinschalige modebedrijven, zou de ruimte plek moeten bieden aan productiewerk, breakout- en brainstormsessies, maar ook voor lezingen en discussies die door het platform zullen worden georganiseerd. De studenten, waarvan sommige moeite met concentreren hebben, moeten zich kunnen terugtrekken, zonder zich af te zonderen uit de grote ruimte. En boven op deze eisen kwam een nieuwe urgentie: de vraag hoe om te gaan met veiligheid in de Covid-19 crisis.
Krill-o.r.c.a koos voor een flexibele onderverdeling van vijf groeps- en vijf persoonlijke werkstations die met gordijnen kunnen worden afgesloten en modulaire bankelementen voor de break-outsessies. Met kleur en patronen is de ruimte grafisch onderverdeeld in verschillende zones die aanleiding geven voor verschillende vormen van indeling of gebruik, zoals voor een cat-walk. Er zijn tenminste tien verschillende opstellingen mogelijk, wat het team de kans geeft om zelf met de indeling te experimenteren en de tafels zijn ontworpen om ook als tentoonstellingswand te kunnen worden toegepast. “We wilden een professionele werkomgeving creëren, maar ook een statement afgeven met een referentie aan mode en textiel, vandaar het gebruik van kleur, patronen, gordijnen en uitvergrootte stiksels.” Terwijl roze van zichzelf al een statement is, biedt de ruimte een verassend rustige omgeving. Het vilt dat voor de gordijnen is gebruikt heeft belangrijke akoestische voordelen, waardoor 50 studenten dezelfde ruimte kunnen delen. Dat wil zeggen, in post-Covidtijden. Maar zelfs nu, in deze crisis van sociale afstand, biedt de ruimte met deze indeling ruimte aan drie keer het aantal studenten dat er zonder de werkstations kan komen.
Dit project is mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.