Beauty&Design Lab
- Ontwerp leer-werkplaats, krukken en kasten: Krill-o.r.c.a.
- Ontwerpteam: Harmen van de Wal met Chiara Tobia
- Ontwerp stof gordijnen: Onno Raadersma
- Concept leeromgeving: Kim Cornelius en het Zadkine Beauty & Designteam
- Opdrachtgever: Zadkine Beauty & Fashion
- Projectmanagement: Niels van Oosterbosch (KWK Huisvestingsregisseurs)
- Projectleiding vanuit Zadkine Beauty & Design Lab: Ria van Oosterhout
- Aannemer: Hofrijn Bouwgroep
- Uitwerking ontwerp gordijnen: Carla van Beurden
- Meubelmaker houten kast: Bende, Rotterdam
- Meubelmaker kartonnen kasten: Kartent
- Verlichting: Solid Lighting, Rotterdam
- Hanglampen: Looploop, Rotterdam
- Gordijnen: Tulay, Rotterdam
- Vloer: IVC Flooring
- Stoelen en tafels: Gispen
- Oppervlakte: 90m2
- Begin ontwerp: juni 2022
- Oplevering: maart 2023
- animatie: Studio Can
Het Beauty & Design Lab aan de Karel Doormanstraat, een winkelstraat in het centrum van Rotterdam, is ontworpen als een innovatieve leeromgeving voor ‘blended learning’, de vermenging van fysiek en virtueel leren werd tot thema verheven. De ruimte krijgt zijn kleur van een bluescreen: een kobaltblauwe vloer wordt in de wanden met een verloop naar wit doorgezet. Als gordijnen worden gesloten ontstaat een volledig blauwe ruimte waarin klanten kunnen worden gescand voor een virtuele avatar voor digitale kleding, sieraden en haarstijl. Er vinden fysieke en digitale leerprogramma’s plaats met partners als Bijenkorf, Clan de Banlieue, Everyday People op het gebied van innovatie, technologie, inclusiviteit en ondernemen.In het Beauty & Design Lab staan de nieuwste trends en ontwikkelingen in de beauty- en designbranche, maar ook duurzaamheid en inclusiviteit centraal. De ambitie van Zadkine, een MBO in Rotterdam, is om de studenten vanaf het begin vertrouwd te maken met de diversiteit die ze kunnen tegenkomen. Het Beauty & Design Lab wilde een ruimte waar studenten schoonheids- en stylingbehandelingen kunnen geven, aan themaprojecten kunnen werken, maar er moest ook ruimte komen voor 3D-scannen, masterclasses, talkshows en andere activiteiten. In een kleine ruimte kon dit nooit tegelijkertijd plaats vinden. Krill-o.r.c.a heeft daarom gekozen voor een flexibele indeling met gordijnen.Wat het project bijzonder maakt is dat het onderwijsconcept was verweven in het ontwikkelproces. Tijdens het opstellen van het programma van eisen en de ‘look and feel’ van de ruimte waren studenten opdrachtgever en konden docenten hun ideeën bij hen pitchen. Harmen van de Wal en Chiara Tobia, de ontwerpers van de ruimte hebben de studenten in dat proces begeleid. “De betrokkenheid en professionaliteit van de studenten was bijzonder. Ze maakten zich oprecht zorgen over de mentale welstand van mensen, hadden duidelijke ideeën over kleurgebruik en konden ons goed loodsen door de verschillende, soms tegenstrijdige eisen. Zo was er aan de ene kant een wens om een bluescreen voor digitale opnames te hebben, aan de andere kant wilden ze geen felle kleuren. De ruimte moest rust uitstralen om overprikkeling te voorkomen. Dit was de basis voor het verlopende kleurgebruik.“
De toegepaste materialen zijn circulair of biobased. Kasten zijn van karton, tafels zijn hergebruikt en de gordijnen zijn van vilt. Waar mogelijk is er gewerkt met kleinschalige lokale makers en leveranciers. Zo zijn de kartonnen kasten gebouwd door het jonge Nederlandse bedrijf Kartent. Solid Lighting en Studio Looploop, die de verlichting verzorgden komen evenals Raadersma en Minc, die het kleurverloop op de gordijnen verzorgden, uit Marconi52, een pand in Rotterdam M4H waar Krill-o.r.c.a ook zit. Het kleurverloop op de wanden is door een graffiti-artiest gemaakt en de houten kasten door Bende Rotterdam, die ook in het voormalige haventerrein zitten.